De Dandy in de keuken is een Foodie
Een olijfolie bij een gerecht is als een stropdas bij een kostuum. De juiste keuze kan echt het verschil maken tussen doorsnee en uitzonderlijk. Je kan natuurlijk de olijfolie kiezen uit de supermarkt of zelfs een keuze maken uit de ‘muur van olijfolie’ in de horeca groothandel, maar wanneer je een olijfolie zoekt met de grandeur van bijvoorbeeld een Petrus wijn of Dom Pérignon champagne moet je bij ons zijn, deolijfolieshop.nl.
Veel mensen denken dat alle olijfolie hetzelfde is. …of laat ik het beter zeggen… alle Extra Vierge olijfolie hetzelfde is. ‘Als het maar de eerste koude persing is, dan zit je goed’. Dat is een behoorlijk misvatting. De term ‘eerste koude persing’ is pure nostalgie, afkomstig van een tijd dat de boer zelf of hooguit zijn ezel aan de pers zat te draaien. Tegenwoordig is, dankzij moderne en krachtige machines, zo’n 95% van alle olijfolie van de eerste koude persing en dien ten gevolge krijgt ook veel olijfolie het kwaliteitskenmerk ‘Extra Vierge’ mee. Het echte onderscheid zit simpelweg in de geur en smaak. Ik kan olijfolies laten proeven met tinten van chocolade, banaan, appel, artisjok, noten, vanille en combinaties daarvan. Net als bij een topwijn is er bij sommige olijfolies een enorme complexiteit van smaken en geuren te ontdekken en zit er diepte in de smaak omdat de verschillende smaken zich achter elkaar tonen.
Terwijl half Nederland nog altijd met dat flesje van de supermarkt werkt zijn er zo langzamerhand ‘Dandy’s in de keuken’ , in ons jargon ‘foodies’, die de olijfolie als smaakversterker ontdekken. Terwijl Dandy’s de kleding van de catwalk in het straatbeeld brengen zijn het de foodies die de ingrediënten van sterrenkoks in de thuiskeuken introduceren. De sterrenkoks selecteren hun ingrediënten op pure kwaliteit en onze olijfolie staat in de keuken of op tafel bij opgeteld 27 Michelin sterren. Onze olijfolie is geen confectie, maar haute couture. Geen middelmaat, maar bijzonder.